تبلیغات
معرفی و بررسی بازی های فكری ( Board Games ) ایرانی و خارجی - معرفی و آشنایی با بازی دهكده Village
معرفی و بررسی بازی های فكری ( Board Games ) ایرانی و خارجی
Board Games For Everyone

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

معرفی و آشنایی با بازی دهكده Village


معرفی و آشنایی با بازی دهكده Village



بازی دهكده (village) یک بازی استراتژیک نیمه سنگین است که در آن با یک زندگی روستایی با نشاط و سخت آشنا می شوید. شرایط زندگی در این دهكده به صورتیست که به اهالی اش اجازه می دهد تا آنگونه که می خواهند بزرگ شوند و به خواسته هایشان برسند. یک روستایی می خواهد راهب شود، دیگری شاید احساس جاه طلبی می کند و در تلاش است تا کد خدا شود. سومی در دلش رویای دیگری دارد. او در سرزمین های دور به دنبال سرنوشت خودش می رود. حتی شاید کسی پیدا شود که قصد دارد شغل جدیدی برای خود دست و پا کند.


نویسنده مطلب:  آقای محمد جواد ربیع نژاد



بقیه در ادامه مطلب....

  " Village "

معرفی بازی village:

در این بازی هر بازیکن مدیریت یک خانواده را در دهكده به عهده می گیرد تا از راه های مختلف برای آن خانواده شهرت و افتخار بدست آورد. در اینجا یک نکته را هرگز نباید فراموش کنید: زمان! او برای هیچکس متوقف نخواهد شد. مردم پیر می شوند و بدرود حیات می گویند!. بلی، همیشه انسان ها در دام دیو زمان می افتند و او از شیشه عمرشان می نوشد. افراد کهن سال جای خود را به جوانان می دهند و جوانان امروز کهن سالان فردا خواهند بود و این قصه بی انتها خواهد بود.

روال بازی دهكده به این صورت است که در ابتدا یک سری مکعب رنگی به صورت تصادفی روی صفحه بازی، متناسب با تعداد بازیکنان، در مکان های خاصی پخش می شوند. هر بازیکن در نوبت خودش یک مکعب را بر می دارد و عمل مربوط به آن قسمت را در صورت تمایل، انجام می دهد. صفحه بازی شامل مناطق مختلفی است. از جمله بازار، مسافرخانه، مکان های پیشه وری، کلیسا و یک ساختمان مخصوص رئیس دهکده. این مکان ها، امکانات مختلفی هم دارند. به عنوان مثال وقتی مکعبی را از بخش پیشه وری برمیدارید، می توانید یک گاو نر، یک اسب، یک گاو آهن، یک طومار یا عمل تبدیل گندم به طلا  را بدست آورید. برخی از مناطق دهكده امتیاز کمتر و برخی دارای امتیازات بیشتری هستند. هر دور، زمانی تمام می شود که هیچ مکعبی روی صفحه باقی نمانده باشد. بازی زمانی به اتمام می رسد که یا قسمت مربوط به سرگذشت روستا و یا قبرستان پر شود.




مکانیزم های بازی:

Set Collection:

در واقع هدف اصلی وجود این مکانیزم در بازی، تشویق بازیکنان به جمع آوری یک سری آیتم های به خصوص در بازی است. برای مثال شما در بازی دهكده برای مشتری هایی که در بازار حاضر شده اند مجبور به تهیه و جمع آوری کالاهای مختلفی از قبیل گاو نر، اسب، طومار و کیسه های گندم و در اغلب موارد ترکیبی از این ها خواهید بود.


Worker Placement:

بازی های با مکانیزم تقسیم کار عموما به این صورت است که:

یک مجموعه کار در صفحه بازی در دسترس بازیکنان وجود دارد. هر بازیکن نیز یک صفحه شخصی دارد که از نتایج کارهای انجام شده در آن استفاده می کند. اولین فاز این دسته از بازی ها به این صورت است که بازیکنان در یک زمان مشخص و به نوبت باید با تعداد محدودی از کارگران (یا مهره هایی که با هر عنوان از آن ها یاد می شود) سفارشات خود را تدوین کنند. در فاز بعدی نوبت به بهره وری از سفارشات است. یعنی بازیکنان به نوبت از نتیجه کار کارگران خود استفاده می کنند و کارگرانی که کار خود را انجام داده اند از صفحه خارج می کنید.

یکی از نکات مهمی که در این مکانیزم قابل توجه است این است که، هر محل انجام کار در صفحه بازی، در هر دور فقط یک بار قابل استفاده است و هیچ بازیکنی (حتی خود آن بازیکن) اجازه استفاده مجدد از یک محل استفاده شده را ندارد. اصطلاحا آن محل اکنون مسدود شده است و باید به سراغ محل های کار دیگر رفت. این نکته اگرچه بسیار ساده است اما باعث تزریق جنبه های برنامه ریزی و استراتژی به بازی می شود. حال اینجاست که یک بازی خوب شما را مجبور به این می کند تا یک مرحله جلوتر از این دور از بازی حرکت کنید!.

تذکر: یک نکته بسیار مهم در بازی دهكده در رابطه با نحوه به کار گیری این مکانیزم وجود دارد این است که: برخلاف آنچه در بالا به آن اشاره شد، الف) هیچ محدودیتی در وجود کارگران در محل های انجام کار وجود ندارد. ب) شما نمی توانید پس از انجام کار، کارگر خود را از صفحه اصلی بازی بردارید. مگر تحت یک شرط و آن اینکه یک مکعب از قسمت مربوط به ازدواج بردارید و به جای افزایش جمعیت یک کارگر را از محل انجام کار به مزرعه برگردانید.

معمولا در این دست بازی ها کارگران شما محدود هستند و در مقابل کارهایی که باید انجام بپذیرند بسیار متنوع و فراتر از تعداد آن هاست. این هم نکته دیگری است که باعث افزایش جنبه های برنامه ریزی و استراتژی بازی می شود.

قوانین و گیم پلی بازی دهكده :

بازی رومیزی دهكده از قوانین پیچیده و فراوانی برخوردار نیست. اما این به معنی ساده بودن بازی هم نیست. به صورت کلی بازی به دو قسمت اصلی ابتدا و انتهای هر دست تقسیم می شود. در ابتدای هر دست شما باید متناسب با تعداد بازیکنان و جدول بازی، تعداد مشخصی از مکعب های رنگی را که در کیسه سبز رنگ ریخته اید، در محل های انجام کار قرار دهید. این مکعب ها نماد دانش، مهارت، هنر سخنوری، مذهب (ایمان و عقیده) و طاعون (بیماری) هستند. پس از این مرحله، هر بازیکن در نوبت خود می تواند یک مکعب را به دلخواه خود از صفحه بازی بردارد. پس از اینکه مکعب رنگی از یک محل انجام کار برداشته شد، آن بازیکن می تواند از همان محل انجام کار استفاده کند. استفاده از آن محل هم اینگونه است که در صورت نیاز باید یک کارگر در آنجا قرار دهید.

یک نکته جالب: برای اینکه شما به درجه تولید برسید، نیازمند هزینه زمان برای آموزش آن کارگر برای آن حرفه هستید. سپس باز هم نیازمند هزینه زمان برای تولید می باشید.

سپس آن کارگر در آن حرفه تا زمانی که از دنیا برود خواهد ماند. مگر اینکه شما بخواهید شغلش را تغییر بدهید. برای این کار تنها می توانید با برداشتن یک مکعب رنگی از قسمت ازدواج، او را به مزرعه برده و سپس به محل دیگری هدایت کنید. البته این یک نکته بسیار تاکتیکی و مهم است.

طبیعتا امتیازهای بخش های مختلف بازی، با هم متفاوت اند. برای اینکه بتوانید در برخی از آنها (برای مثال سفر) به حداکثر امتیاز برسید، نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی هستید. پس باید یک برنامه ریزی و استراتژی درستی طرح ریزی کنید. نکته قابل توجه در بازی روستا این است که بیشتر محل های انجام کار، مستقل از هم می باشند و این یعنی وقتی شما قصد برنامه ریزی برای سفر دارید، نمی توانید رو استراتژی دیگری مثل خرید و فروش در بازار به صورت جدی متمرکز شوید. در کنار اینکه باید به صورت مرتب، از قسمت پیشه وری برای مسافر خود گاری بسازید و مراقب گذر زمان و مرگ آن ها هم باشید.

پس از برداشته شدن آخرین مکعب از صفحه بازی آن دست تمام شده و قسمت آخر یعنی مراسم عشای ربانی باید اجرا شود. اجرای مراسم عشای ربانی هم سه مرحله دارد. در حالت کلی در کیسه مشکی بازی که مربوط به کلیساست، چهار آدمک مشکی که راهبان کلیسا هستند، وجود دارد و ممکن است آدمک های دیگری هم از اهالی دهكده به آن ها اضافه شوند. در مرحله اول باید چهار آدمک از کیسه مشکی بیرون بیایند. البته آدمک های مشکی مجددا به کیسه برمی گردند و آدمک های رنگی که مربوط به بازیکنان هستند بر روی کلیسا در صفحه بازی قرار داده می شوند. این مرحله اول، دو بخشی است. چنانچه شما در طول دست های گذشته یکی از افراد خانواده را به کلیسا فرستاده باشید (درون کیسه مشکی گذاشته اید)، می توانید با پرداخت یک سکه به ازای هر آدمک او را از کیسه بیرون آورده و در مرحله اول کلیسا بگذارید. در ادامه هم باقی مانده آدمک ها تا میزان چهار عدد از کیسه بیرون می آیند و مراسم اجرا می شود. در مرحله دوم، شما باید برای پیشروی در طبقات روحانی کلیسا، کیسه های گندم پرداخت کنید. در مرحله آخر هم دو امتیاز مراسم به بازیکنی می رسد که بیشترین آدمک را در کلیسا دارد و در صورت تساوی به کسی تعلق می گیرد که در طبقه بالاتری قرار دارد.


در صفحه بازی دو قسمت وجود دارد که یکی مربوط به قبرستان و دیگری دفتر تاریخ دهكده است و بازی زمانی تمام می شود که یکی از این دو محل پر شوند. پر شدن این دو قسمت هم یعنی زمانی که یکی از اهالی دهكده می میرد، بسته به اینکه چه حرفه ای داشته، در محل مربوط به همان شغل در دفتر تاریخ دهكده قرار داده می شود. مثلا اگر پیشه ور بوده در محلی که با سپر زرد رنگ مشخص شده قرار داده می شود. در صورتی که آن محل پر شده باشد، ناگزیر باید متوفا را در قبرستان گمنامان دفن کرد که هیچ امتیازی با خود در بر ندارد. اما دفتر تاریخ که نشان دهنده مشاهیر مختلف دهكده است، به میزان آدمک هایی که از هر بازیکن در آن قرار دارد، باتوجه به جدولی که زیر آن درج شده است، امتیازات خوبی به همراه دارد.

اما صفحه شخصی هر بازیکن!، در واقع این صفحه مزرعه شماست که محل سکونت اعضای خانواده و نگه داری مکعب های رنگی است و در هر دست می توانید گندم های آن را شخم بزنید. اینکه شما چقدر توانایی شخم زدن محصول دارید برمی گردد به میزان ابزار آلات کشاورزی که برای خود فراهم کرده اید. از یک نفر کشاورز ساده گرفته تا گاو نر و خیش. در حاشیه این صفحه تعدادی ساعت شنی به تصویر کشیده شده است که از یک پل در بالای صفحه شروع شده و به آن ختم می شود. چنانچه دیسک نشانگر زمانی که در صفحه خود دارید از این پل عبور کند، یکی از افراد کهن سالتان در دهكده باید به دیار باقی بشتابد. این که کدام آدمک؟ به انتخاب شماست، اما باید از بزرگترین نسل حاضر در بازی باشد.

نکته دیگری که باقی می ماند، سکه های بازی هستند. استفاده هوشمندانه از این سکه ها خیلی می تواند به شما کمک کند. یکی از کاربردهای آنها را گفتیم. اما دو کاربرد دیگر آنها به این صورت است که می توانند به جای هر مکعب رنگی استفاده شوند. اصطلاحا وایلد کارد (Wild Card) هستند. دیگراینکه انتهای بازی هر سکه یک امتیاز محسوب می شود. ولی توجه داشه باشید که در طول بازی و در مرحله آخر دهداری، با پرداخت هر سکه می توانید سه امتیاز بگیرید.

بازیکنان و زمان بازی:

بازی رومیزی دهكده، برای دو تا چهار بازیکن و در مدت زمان 60 تا 90 دقیقه قابل اجراست. البته بهترین حالت بازی برای تعداد چهار نفره است. اما در حالت های سه و دو نفره هم بازی به صورت خوبی بالانس شده است و با اعمال یک سری محدودیت ها، به صورت خوبی بازی می شود.

محدودیت سنی که برای این بازی معرفی شده است برای سنین بالای 12 سال است. هرچند که نظر شخصی بنده این است که این بازی برای سنین بزرگسال مناسب تر است. البته نه اینکه سنین پایین تر نتوانند با این بازی ارتباط برقرار کنند. نه!. اما امکانات و عمقی که بازی برای آن طراحی شده است را بیشتر بزرگسالان درک می کنند.

توسعه های بازی:

Village Port:

دراین توسعه از بازی دهكده، یک سری قطعه به صورت قایق در اختیار شما قرار می گیرد و یک تایل بزرگ که نشان دهنده راه های دریایی است بر روی صفحه بازی و قسمت سفرهای اکتشافی قرار می گیرد که امتیازات و جذابیت های بیشتری به بازی اضافه می کند. البته این تمام نکات مربوط به این توسعه نیست و گفتنی است که یک سری کارت و قطعات دیگری هم در آن وجود دارند که جزئیات بیشتری به بازی می دهند که ما از پرداختن به آن ها خودداری می کنیم.


Village Inn:

در این توسعه از بازی، یک تایل بزرگ مسافرخانه وجود دارد که بر روی قسمت دفتر تاریخ دهكده و یک تایل کارگاه تولید سرکه، بر روی قبرستان قرار می گیرند. دفتر تاریخ و قبرستان هم به صورت تایل هایی جداگانه، کنار صفحه بازی گذاشته می شوند. یک سری کارت شخصیت و قطعات جدید هم به بازی اضافه می شود که همه و همه به جذابیت بیشتر بازی کمک می کنند. البته بنده این توسعه از بازی را نمی پسندم و از توسعه Village Port بیشتر استقبال می کنم.

سخن پایانی:

بازی دهكده، یک بازی رومیزی پر از چالش های تاکتیکی است. مکانیزم ها و حرکات بازی به صورت کاملا یکتا و هوشمندانه طراحی شده اند. این طراحی به گونه ای است که هر دور از بازی در عین اینکه زمان کوتاهی داشته، از لحاظ امکان حرکات تاکتیکی هم از تنوع خوبی برخوردار باشد. یکی دیگر از نکات منحصر به فرد در طراحی بازی دهكده، مرگ اهالی است. طبیعت انسان اقتضا می کند که روزی بدرود حیات بگوید. پس مرگ امری گریز ناپذیر است و هر کس تا زمانی که زنده است باید به صورت هر آنچه تمام تر موثر و مفید واقع شود.

از طرفی نباید از مرگ افراد خانواده در هراس باشید. گاها بهتر است در این امر شتاب هم بکنید!. این به استراتژی شما بر می گردد. اینکه بدانید چه وقت و چه کسی باید در کجا بمیرد تا هم در زمان حیاتش برای شما موثر بوده باشد و پس از مرگ هم در دفتر مشاهیر دهكده قرار گیرد. در این دفتر برای برخی  از حرفه ها، ظرفیت بسیار محدودی در نظر گرفته شده است که خیلی زود ممکن است اشغال شوند و در امتیاز آخر بازی به خوبی خود را نشان دهند.

استفاده درست از سکه ها در بازی خیلی اهمیت دارد. چراکه تعداد مکعب های رنگی محدودتر از این است که شما بتوانید با فراق بال هر اقدامی که در نظر گرفتید انجام دهید. همچنین از طرفی کسب امتیاز در بازی دهكده به همان اندازه که زندگی در آن سخت و دشوار است، کار آسانی نیست.

یک نکته در راستای همین بحث در بطن بازی وجود دارد. نکته ای که بسیار استراتژیک است. وقتی موعد مرگ یکی از آدمک های حاضر در بازی فرا می رسد، آدمک هایی که در کیسه مشکی هستند، از این قضیه مبرا هستند. اجازه بدهید با یک مثال از تجربه شخصی ام توضیح بدهم.  خب، حالا در نظر بگیرید که یک آدمک نسل اول دارید و آن هم در کیسه است. تعدادی آدمک از نسل دوم دارید که در محل های مهمتری مشغول به کار هستند. قاعدتا نوبت به مرگ آن آدمک نسل اول است. ولی با وجود او در کیسه مشکی این بار او از مرگ نجات می یابد. از طرفی یک ظرفیت برای کلیسا در دفتر بازی وجود دارد. این بار در مراسم عشای ربانی می توانید آن پیر مرد را از کیسه مشکی خارج کنید (با پرداخت سکه که مطمئن شوید) و در کلیسا بگذارید. از طرف دیگر کارگران نسل دوم و سوم به سختی در کارگاه ها مشغول کار هستند که برای تولید نیازمند هزینه زمان زیادی هستید. مضاف بر اینکه برداشتن مکعب های مشکی (طاعون) هیچ سودی مگر هزینه صرف دو واحد زمان ندارند. خب؟ چه می شود؟ بله، آن پیرمرد زود می میرد و هم در دفتر تاریخ در محل کلیسا قرار می گیرد و هم کارگران مهمتر در محل انجام کارشان تا سال آینده باقی می مانند.

یک نظر شخصی در مورد این بازی برای شما نقل می کنم. تجربه ای که پس از اولین بار از بازی دهكده داشتم، تجربه بسیار گنگی بود. شاید این تجربه را شما هم روزی کسب کنید. اما جای نگرانی نیست. این فقط به خاطر نحوه طراحی بازی است. چراکه اغلب کسانی که علاقه مند به بازی های استراتژیک هستند، عادت به ارتباط محل های انجام کار و عناصر بازی با هم هستند که دقیقا تا حدود زیادی با خلاف این داستان روبرو می شوند. حتی ممکن است در چند بازی اول نتوانید با آن به خوبی ارتباط برقرار کنید. اما تازه بازی زمانی لذت بخش می شود که شما چندین بار آن را اجرا کنید و زیر و بمش را بدست آورید. در این شرایط احتمالا با من هم  عقیده خواهید بود که بازی جالب و لذت بخشی است.

بی شک این تمام نکات و جزئیات بازی دهكده نیست. اما برای اینکه شما را با آن آشنا کند، کافی است.

موفق باشید.


نویسنده مطلب:  آقای محمد جواد ربیع نژاد

یاسین
یکشنبه 22 مرداد 1396 ساعت 01 و 03 دقیقه و 48 ثانیه
بندر عباس بدبخت ترین شهر از نظر برد گیم هست
پاسخ مرتضی آشوری : ایشالا راه می افته اووونم
یاسین
یکشنبه 22 مرداد 1396 ساعت 01 و 00 دقیقه و 02 ثانیه
میشه چند تا بازی برای جذب افراد معرفی کنید که خوانواده ام رو با برد گیم اشنا کنم اگه یه بازی جذب کننده سبک این بازی هم میشناسید معرفی کنید لطفا و اینکه به اشناهاتون توصیه کنین تو شهرهایی مثل بندرعباس که فقط بازی شطرنج ومنچ ومارپله پیدا میشه یه کافه برد راه بندازن که ما بدبختاهم از برد گیم هالذت ببریم اخه انصاف نیست توبوشهر کافه برد هست اما تو بندر عباس نیست شما بگو انصافه
پاسخ مرتضی آشوری : با حرف من که اضافه نمیشه
تماس بگیر تا چند تا بازی خووب معرفی کنم
یاسین
یکشنبه 22 مرداد 1396 ساعت 00 و 49 دقیقه و 30 ثانیه
من تازه با دنیای برد گیم اشنا شدم و از بازی های سبک این بازی و کادوس خیلی خوشم میاد اما هیچکی نیست که باهام بازی کنه هیچکی تو خوانواده مون از برد گیم خوشش نمیاد به نضر شما چیکار کنم
پاسخ مرتضی آشوری : کافه های بازی که الان خیلی زیاد شدن بدرد شما میخوره.
برید اونجا تا دلتون بخواد همبازی هست
MOHAMMADTAHA
چهارشنبه 10 خرداد 1396 ساعت 13 و 40 دقیقه و 06 ثانیه
سلام
من با اجازه شما برای پیشرفت برد گیم در ایران از وب شما و وب دیگر دوستان کپی می کنم
یا علی
پاسخ مرتضی آشوری : سلام
من با برداشتن و انتشار مطالب مشكلی ندارم به شرطی كه منبع و نویسنده پاك نشند و قید بشند.
اینكه مطلبی رو بردارید بدون ذكر سایت و وبلاگ منبع و یا اسم نویسنده اصلا درست نیست و اجازه اینكار رو نمیدم.
ممنون كه توجه میكنید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

وبلاگی برای دورهمی بردگیمی
معرفی بازیها
بررسی بازیها
ساخت بازیها
دانلود فایل های ساخت
معرفی مكان های فروش
معرفی مكان های بازی
اخبار بردگیم و گزارش همایش ها
و خیلی موارد دیگه درباره بردگیم

پس این شما و این وبلاگ: بردگیم پرشین
مدیر وبلاگ : مرتضی آشوری

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • كدامیك از بازیهای زیر رو بیشتر میپسندید؟ (امكان انتخاب چند مورد)











نویسندگان

دیکشنری

تبدیل تاریخ

تماس با ما

ابزار هدایت به بالای صفحه