تبلیغات
معرفی و بررسی بازی های فكری ( Board Games ) ایرانی و خارجی - معرفی برخی از طراحان معروف Board Game بخش اول
معرفی و بررسی بازی های فكری ( Board Games ) ایرانی و خارجی
Board Games For Everyone

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

معرفی برخی از طراحان معروف Board Game بخش اول

معرفی برخی از طراحان معروف Board Game  بخش اول


در این پست تصمیم گرفتم به معرفی برخی طراحان معروف بُرد گیم Board Game ( بازی های رومیزی یا دورهمی ) در دنیا بپردازم.
در پروسه بوجود اومدن یك برد گیم اولین و مهترین نكته طراحی و ایده اولیه اون هست.در واقع طراحی برد گیم و استفاده و یا خلق مكانیزم های بازی، هسته اصلی یك بازی بحساب میاد.
همه بازیهای بزرگ از ایده هایی كوچك شروع شدند و به كمك نبوغ طراحان بزرگ تبدیل به آثار ماندگاری در این صنعت شدند.
در صنعت برد گیم طراحان نامدار زیادی وجود دارند كه بازیهای بزرگ و محبوبی خلق كردند.
بعضی از طراحان روش ها و متدهای مخصوص به خودشون رو در طراحی و استفاده از مكانیزم ها در بازی های تولیدیشون دارند، به طوریكه اصطلاحا میشه گفت امضای اونها در تمام آثارشون بخوبی مشاهد میشه و شما حتی با خواندن راهنمای بازی میتونید حدس بزنید طراح بازی چه كسی هست.
از طرفی بعضی طراحان برای شركت های خاصی فعالیت میكنند و بازی هایی به سفارش اون شركت ها طراحی و ارائه میدهند و طراحانی هم هستند كه بصورت مستقل فعالیت میكنند.
بعضی طراحان صرفا با طراحی یك بازی معروف شدند و طراحانی هم هستند كه برای چندین سال با ارائه بازی های با كیفیت و خلاقانه همچنان در صدر طراحان برجسته قرار دارند.
طراحان بسیار زیادی در دنیا وجود دارند كه در زمینه طراحی Board Game فعالیت میكنند، من برخی از بزرگترین و مشهورترین اونها رو به همراه چند بازی شناخته شده و مشهورشون معرفی میكنم، قطعا طراحان زیادی دیگه ای هم هستند كه بازیهای محبوب و بزرگی دارند، ولی امكان اینكه تمام اونها رو در این مطلب معرفی كنم نبود.
برای دیدن اطلاعات كامل هر بازی میتونید بر روی نام اون كلیك كنید تا به سایت BoardGameGeek متصل شوید و درباره اون بازی بیشتر بدونید.
در ضمن برای این معرفی هیچ ترتیب خاصی لحاظ نكردم و شماره های معرفی طراحان صرفا برای نظم دادن به مطلب هست.

بقیه در ادامه مطلب...




معرفی برخی از طراحان بزرگ و محبوب Board Game در دنیا:



1. Reiner Knizia


یكی از بزرگترین طراحان حال حاضر دنیا!
این طراح سرشناس آلمانی متولد 1957 در ایالت باواریا در آلمان غربی هست كه اولین بردگیم خودش رو در 8 سالگی طراحی كرد!!
آقای رینر مدرك دكتری ریاضی خودش رو در دانشگاه Ulm آلمان گرفت و به مدیریت مالی یك شركت دو میلیارد دلاری منصوب شد.ایشون از سال 1993 تا امروز در انگلستان زندگی میكنه.
دكتر Reiner Knizia  از سال 1997 از هئیت مدیره یك بانك بزرگ بین المللی استعفا داد و به صورت تمام وقت مشغول طراحی بردگیم شد!
ایشون حدود 600 بازی منتشر شده طراحی كرده و 4 بار برنده جایزه Deutscher Spielepreis شده و همچنین یك جایزه معتبر Spiel Des Jahres و كلی جوایز معتبر و بین المللی دیگه.
در سال 2002 و مراسم Origins Game Fair وارد تالار مشاهیر بازی شد.
خیلی از بازیهای طراحی شده ایشون در اكثر تاپ لیست های بازی دنیا در سایت ها و مجلات مختلف وجود داره.
یكی از بهترین بازیهای آقای رینر در بحث فروش، بازی Lord of The Rings هست كه به 17 زبان ترجمه شده و بیشتر از 1 میلیون نسخه در دنیا فروش داشته.
بازی دیگه ای از ایشون كه 1 میلیون نسخه فروش داشته بازی Pickomino هست كه یك بازی تاسی (Dice Game) هست و همچنین بازی Keltis كه بیشتر از 600 هزار نسخه فروش داشته.
چندین بازی آقای Reiner Knizia  برای بازیهای دیجیتالی دوباره سازی شدند و وارد صنعت بازی های دیجیتالی شدند، مثل Ingenious و keltis .
همچنین ایشون برای طراحی دو تا سه گانه هم مشهور هستند.این بازیها به سه گانه های ( Knizia Trilogy ) معروف هستند.
سه گانه بازیهای حراج و مزایده ای ( auction trilogy ) كه شامل سه بازی:
1.modern art
2.medici
3.Ra
 هست.
و یك 3 گانه دیگه با عنوان سه گانه های بازیهای قطعه گذاری ( tile-laying trilogy ) كه شامل سه بازی:
1.Tigris & Euphrates
2.Samurai 
3.Trough the Desert
هست.

تعدادی از معروفترین و محبوب ترین بازیهای طراحی شده توسط آقای Reiner Knizia :
(با كلیك روی اسامی بازیها به سایت بردگیم گیك متصل میشید)

- بازی Modern Art سال 1992

- بازی Medici سال 1995

- بازی Tigris & Euphrates سال 1997

- بازی Samurai  سال 1998

- بازی Lord of the Rings سال 2000

- بازی Ingenious سال 2004

- بازی Keltis سال 2008

- بازی Qin سال 2012

 



2. Alan R. Moon


خالق سری محبوب Ticket to Ride 
آقای آلن مون متولد 18 نوامبر 1951 در شهر ساوتهمپتون انگلیس هست و هم اكنون در كشور امریكا زندگی میكنه.
او به طور كلی به عنوان یكی از بهترین طراحان سبك آلمانی ( German Style ) شناخته میشه.
آلن مون به عنوان طراح بردگیم با شركت های Avalon Hill ، Parker Brothers و Ravensburger كار كرده است.
اولین بازی منتشر شده ایشون بازی Black Spy هست كه در سال 1981 توسط شركت Avalon Hill منتشر شد.
اما اولین بازی او كه توجهات رو جلب كرد، بازی Airlines بود كه توسط شركت آلمانی Abacus و در سال  1990 منتشر شد.
در همون سال 1990 كمپانی خودش بنام White Wind رو تاسیس كرد و تا سال 1997 در اونجا مشغول به كار بود.
ولی در حال حاضر بازیهای طراحی شده اش رو با همكاری شركت هایی مثل Ravensburger و Days of Wonder منتشر میكنه.
از سال 2000 به بعد به عنوان یه طراح مستقل به صورت تمام وقت به طراحی بازیهای رومیزی مشغول شد.
آقای Alan R. Moon دوبار برنده جایزه معتبر Spiel Des Jahres برای بازیهای Elfenland در سال 1998 و Ticket to Ride در سال 2004 شده است، كه البته بازی Ticket to Ride ( بلیط حركت ) ایشون ده ها جایزه معتبر بین المللی دیگه هم برنده شده.
نقل قولی از خاطرات آقای مون:

" وقتی كه بچه بودم، هر یكشنبه روز خانواده بود. من به همراه پدرم، مادرم و برادرم به بازی بولینگ و گلف كوچك و رفتن به سینما مشغول میشدیم.
در پایان روز به بازی كردن در خانه میپرداختیم.ما تمام بازیهای كلاسیك آمریكایی مثل: مونوپولی و كریرز و كلی بازیهای كارتی انجام میدادیم.
وقتی به سن نوجوانی رسیدم، پدرم بازی شطرنج رو بهم آموخت و همیشه و همیشه در سالهای بعدش منو شكست میداد تا بالاخره موفق شدم شكستش بدم!
اما خاطره انگیزترین تجربه بازی كردن من به زمانی مربوط میشه كه عمو برایان به دیدنمون میومد و به همراه اون بازی Risk رو انجام میدادیم."

تعدادی از معروفترین و محبوب ترین بازیهای طراحی شده توسط آقای Alan R. Moon :
(با كلیك روی اسامی بازیها به سایت بردگیم گیك متصل میشید)

- بازی Ticket to Ride سال 2004

- بازی Ticket to Ride: Europe سال 2005

- بازی Airlines Europe سال 2011

- بازی Elfenland سال 1998

- بازی Union Pacific سال 1999

- بازی San Marco سال 2001





3. Vlaada Chavatil


طراحی اهل جمهوری چك كه علاوه بر طراحی برد گیم به طراحی بازیهای ویدیویی هم مشغوله.
آقای ولادیمیر با طراحی بازی Through the Ages: A Story of Civilization در سال 2006 باعث مشهوریت خودش در جامعه بردگیم شد و بعد از اون اغلب بازیهای ایشون در تاپ لیست های سایت برد گیم گیك قرار گرفتند.
بازیهای طراحی شده توسط آقای Vlaada Chavatil در مرز بین بازیهای تماتیك و یوروگیم ها قرار دارند.
ایشون همچنین برای سبك خاصی از نوشتن Rulebook یا همون دفترچه راهنمای قوانین بازیها، معروف و شناخته شده هستند كه هم مورد ستایش و هم مورد انتقاد افراد مختلف قرار گرفته است.
اغلب دفترچه قوانین بازیهای ایشون به بخش هایی با عنوان " سناریوهای یادگیری " تقسیم میشوند كه در هر بخش قوانین جدیدی اضافه میشوند تا پایان بازی.
همچنین در اغلب راهنماهای قوانین از طنز به عنوان یه روش و متد برای توضیحات قوانین استفاده میكنه.
طراحی های ایشون شدیدا ریشه در تِم و موضوع ( theme ) بازیها دارند تا در مكانیزم بازیها، و باعث میشوند در بحث موضوعی بهترین باشند.

تعدادی از معروفترین و محبوب ترین بازیهای طراحی شده توسط آقای Vlaada Chavatil :
(با كلیك روی اسامی بازیها به سایت بردگیم گیك متصل میشید)

- بازی Through the Ages: A Story of Civilization سال 2006

- بازی Galaxy Trucker سال 2007 

- بازی Dungeon Lords سال 2009

- بازی Mage Knight Board Game سال 2011

- بازی Codenames سال 2015 





4. Ignacy Trzewiczek


طراح جوان لهستانی متولد 1976 و نویسنده طولانی مدت در زمینه بازیهای نقش آفرینی (role-playing game ) كه علیرغم اینكه سن بالایی نداره، بازیهای خیلی معروف و محبوبی طراحی كرده.
ایشون همچنین نویسنده بردگیم هایی بودند كه راوی مجموعه داستان بودند و با طراحان مشهور زیادی در این زمینه همكاری كردند.

تعدادی از معروفترین و محبوب ترین بازیهای طراحی شده توسط آقای Ignacy Trzewiczek:
(با كلیك روی اسامی بازیها به سایت بردگیم گیك متصل میشید)

- بازی Stronghold سال 2009 

- بازی The New Era سال 2011

بازی Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island سال 2012

- بازی Imperial Settlers سال 2014 





5. Bruno Faidutti


یك طراح بازی، تاریخ شناس و همچنین جامعه شناس فرانسوی!!
آقای برنو فیدوتی متولد 23 اكتبر 1961 در فرانسه هست.
ایشون اغلب با طراحان مشهور دیگه مثل: Alan R. Moon ، Bruno Cathala و Michael Schacht همكاری میكنه، گرچه تعداد زیادی بازی رو به تنهایی طراحی كرده كه شامل معروفترین بازی طراحی شده اش یعنی بازی Citadels هست.
Bruno Faidutti در زمینه های حقوق، اقتصاد و جامعه شناسی تحصیل كرده و سرانجام دكترای تاریخ شناسی خودش رو با نوشتن مطلبی در مورد دوره رنسانس دریافت كرد.
او از طریق بازی Cosmic Encounter و همچنین بازیهای نقش آفرینی با دنیای سرگرمی و بازی آشنا شد و از اولین بازی كننده های Dungeons & Dragons در فرانسه هست.
برنو حدود 40 بازی ( كارتی و صفحه ای ) طراحی كرده كه بعضی از اونها با همكاری سایر طراحان بوده.
از مشهورترین بازیهای طراحی شده ایشون میشه به بازیهای Knightmare Chess ، Citadels و Mystery of the Abbey اشاره كرد.
Bruno دارای یك وبسایت شخصی هست كه در اون به توصیف بازیهای ایده ال موجود خودش میپردازه و همچنین به تشریح و تفسیر بازیهای كه خودش طراحی كرده و همینطور بازیهای سایر طراحان.

تعدادی از معروفترین و محبوب ترین بازیهای طراحی شده توسط آقای Bruno Faidutti:
(با كلیك روی اسامی بازیها به سایت بردگیم گیك متصل میشید)

- بازی Mystery of the Abbey سال 1995

- بازی Citadels سال 2000

- بازی Mission: Red Planet سال 2005

- بازی Mascarade سال 2013






6. Antoine Bauza


آقای آنتونی باوزا طراح جوان و محبوب فرانسوی كه با بازیهای عالی و خلاقانه اش علاوه بر كسب چندین و چند جایزه معتبر در زمینه طراحی بازی، توانسته جایگاه معتبری در این صنعت برای خودش مهیا كنه.
طراحی كه بیشتر برای طراحی بازی 7 Wonders شناخته میشه و برنده جایزه معتبر Spiel Des Jahres برای بازی Hanabi هست. گرچه اعتبار و شهرت بالایی برای بازیهای موفق دیگه ای از جمله بازی عالی و همگروهی Ghost Stories و همچنین بازی فوق العاده زیبای Tokaido داره.
ایشون در حدود 40 الی 50 بازی منتشر شده داره كه در سبك ها و دسته های مختلف قرار دارند.
قسمت هایی از صحبتهای Antoine Bauza در مصاحبه با Michael Fox :

" من در سراسر زندگیم بازیهای متنوع زیادی بازی كردم.در كودكی بازیهای مرسوم خانوادگی و در زمان نوجوانی بازیهای نقش آفرینی مثل Magic: The Gathering و... بازی كرده ام.
من همچنین علاقه زیادی به بازیهای ویدیویی دارم.
در پایان دوران تحصیلم كه در رشته های علوم كامپیوتر و شیمی بود، در یك آموزشگاه طراحی بازی در فرانسه حضور پیدا كردم و بعد از اون تلاش كردم در زمینه طراحی بازیهای ویدیویی فعالیت كنم.
در این زمینه موفقیت زیادی كسب نكردم، بدلیل اینكه در اون زمان شرایط خوبی برای طراحی بازیهای ویدیویی در اروپا فراهم نبود.
بنابراین من راه دیگه ای برای زندگیم پیدا كردم و معلم مدرسه شدم!
در سال 2003 یا 2004 با بردگیم های نوین آشنا شدم و از همان زمان شروع به ساختن و طراحی بردگیم كردم.
بعد از ساخت چندین نمونه اولیه ناموفق، بالاخره در سال 2007 موفق شدم اولین بازی خودم رو با نام Chabyrinthe و توسط انتشارات Cocktail Games منتشر كنم. "

تعدادی از معروفترین و محبوب ترین بازیهای طراحی شده توسط آقای Antoine Bauza :
(با كلیك روی اسامی بازیها به سایت بردگیم گیك متصل میشید)

- بازی Ghost Stories سال 2008

- بازی Hanabi سال 2010

- بازی Tokaido سال 2012

- بازی 7wonders سال 2010

- بازی Takenoko سال 2011

- بازی  7Wonders: Duel سال 2015





7. Uwe Rosenberg


آقای Uwe Rosenberg متولد 27 مارس 1970 در كشور آلمان هست.
مشهوریت عمومی او برای طراحی بازی كارتی Bohnanza در سال 1997 آغاز شد، كه علاوه بر استقبال فراوان در آلمان، در سراسر دنیا هم با استقبال روبرو شد.
او همچنین طراح بازی معروف Agricola هم هست كه در سال انتشارش توانست ركورد رتبه بازی Puerto Rico رو در سایت برد گیم گیك بشكنه.
روزنبرگ در دوران تحصیل ابتداییش در مدرسه، اوقات سرگرمی خودش رو با توسعه ها و مكانیزم های بازی پُر میكرد.
در همان دوران تعدای بازی كوچك طراحی كرد كه بعضی از اونها هنوز موجوده.
زمانی كه هنوز دانش آموز بود، مشهورترین بازی خودش، یعنی بازی Bohnanza رو طراحی كرد و توسط كمپانی Amigo منتشر كرد.
وقتی تحصیلات خودش رو در رشته آمار در شهر دورتموند به پایان رسوند، شغل توسعه بازیها رو انتخاب كرد.
در سال 2000 شركت كوچك چاپ و نشر خودش رو با كمك چند نویسنده دیگر با نام Lookout Games تاسیس كرد.در این كمپانی تعداد زیاد توسعه ( expansion ) برای بازی Bohnanza منتشر كرد.پروژه های بزرگتری همچنان در این كمپانی برای ناشران بزرگی مثل Amigo و Kosmos انجام میشه.
روزنبرگ برای طراحی مكانیزم های خلاقانه برای بازیهای كارتی هم مشهوره.
از سال 2005 اون تمركز خودش رو روی بازیهای مجموعه سازی با موضوع اقتصادی گذاشت و در اكتبر 2007 اولین بازی خودش در این سبك رو با انتشار بازی موفق Agricola انجام داد. بازی بعدی او در این سری بازی Le Havre بود كه در اكتبر 2008 منتشر كرد.
آقای Uwe Rosenberg در سال 2007 ازدواج كرده و هم اكنون در شهر Gütersloh در كشور آلمان زندگی میكنه و در استودیوی شخصی خودش مشغول به كار است.

تعدادی از معروفترین و محبوب ترین بازیهای طراحی شده توسط آقای Uwe Rosenberg :
(با كلیك روی اسامی بازیها به سایت بردگیم گیك متصل میشید)

- بازی Bohnanza سال 1997

- بازی Agricola سال 2007

- بازی Le Havre سال 2008

- بازی Caverna: The Cave Farmers سال 2013

- بازی Patchwork سال 2014

- بازی Fields of Arle سال 2014



بخش دوم در پست بعدی...

ترانه
شنبه 30 مرداد 1395 ساعت 17 و 23 دقیقه و 13 ثانیه
سلام
اگر امکان داره اسامی بازی هایی که می توان از مکانیزم آنها در انتخاب برنده مزایده استفاده کردبرام ارسال کنید.
ممنون
پاسخ مرتضی آشوری : سلام
دقیقا متوجه منظورتون نشدم.
لطفا بیشتر توضیح بدید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

وبلاگی برای دورهمی بردگیمی
معرفی بازیها
بررسی بازیها
ساخت بازیها
دانلود فایل های ساخت
معرفی مكان های فروش
معرفی مكان های بازی
اخبار بردگیم و گزارش همایش ها
و خیلی موارد دیگه درباره بردگیم

پس این شما و این وبلاگ: بردگیم پرشین
مدیر وبلاگ : مرتضی آشوری

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • كدامیك از بازیهای زیر رو بیشتر میپسندید؟ (امكان انتخاب چند مورد)











نویسندگان

دیکشنری

تبدیل تاریخ

تماس با ما

ابزار هدایت به بالای صفحه